Deel 1: (19 t/m 23 februari)

23 februari 2015 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Dag1/2: (19/20 februari)
Weer: NL 5 graden, Johannesburg 33 graden
Nou daar zijn we dan eigenlijk!!! Na 22uur onderweg te zijn geweest (overstap via Frankfurt) zijn we met een dubbeldekker vliegtuig eindelijk aangekomen aan de andere kant van de wereld: Johannesburg. En dat we aan de andere kant van de wereld zijn werd ons al meteen duidelijk: het contrast tussen arm en rijk is hier echt gigantisch en is totaal niet te vergelijken met westerse samenlevingen. Overal zijn mensen aan het bedelen en in de "betere wijk" Melville waar wij zitten staat echt om de 20 meter een vaag veiligheidsmannetje om zich heen te kijken. Wel goed voor de werkgelegenheid ha-ha.
Na het ophalen van onze nieuwe simkaarten en wat te hebben gegeten zijn we maar direct in het zwembad van ons hotel geplonsd, zoals het hoort op een aankomst dag met 33 graden! :)

Dag 3: (21 februari)
Weer: regenachtig en 22 graden (lekker Nederlands)
Vandaag konden we lekker uitslapen en in de ochtend nog genieten van een Engels ontbijtje. Vervolgens hebben we ons uitgechekt en zijn we met bagage en al opgehaald door onze privé gids van de dag, die ons de wijk Soweto in Johannesburg liet zien.
Soweto is een gigantische township waar maarliefst meer dan 4miljoen mensen in pure armoede leven. De gids bracht ons eerst naar het oude huis van Nelson Mandela, waarna we ergens gingen middageten: pap, kruiden en vlees. Heel veel vlees, zoals gebruikelijk is in Zuid Afrika ha-ha!
Na het eten zijn we nog naar een uitkijkpunt gegaan, waar we een mooi overzicht hadden op alle 94 buurten die soweto kent. Tot slot gingen we nog naar de buurt Kliptown, waar Soweto is ontstaan en wat momenteel wordt gezien als de slechtste buurt van Soweto. Hier wonen 75.000 mensen op elkaar gepropt met vaak 15mensen per huisje van 3bij3 (kan je niet eens een huis noemen maargoed). De foto's spreken voor zich denk ik. Erg indrukwekkend om te zien allemaal! Gelukkig gingen we er snel weer uit, want met onze zakken vol nieuwe telefoons en portomonee's etc. waren we toch wel een beetje bang om beroofd te worden. Wat gelukkig niet gebeurt is :)
Na onze tour zijn we afgezet bij een treinstation in johannesburg en zijn we met de trein naar de stad Pretoria gegaan. Hier zullen we de komende 2 nachten overnachten.

Dag 4: (22 februari)
Weer: zonnig en 30 graden
Ook deze dag hebben we lekker kunnen uitslapen en zijn vervolgens een rondje door Pretoria gaan lopen. Tenminste, voor zover dat kon. Pretoria is echt 1 grote getto en vrijwel nergens vind je mooie gebouwen of andere sightseeings. Ook hebben wij tijdens ons rondje lopen serieus 0 andere blanke op straat gezien! Geen idee hoe dat komt, maar het voelde voor ons in ieder geval als erg onveilig. De lokale bevolking hier keek ons ook steeds raar aan van: 'wat doen zij hier nou weer op straat!?' Ook waren mijn nieuwe Nike-schoenen erg in trek, dus Vandaar dat we binnen een uurtje weer terug bij het hotel waren ha-ha! Verder deze dag niet veel gedaan. Morgen weer vroeg ons bed uit om naar Port Elizabeth te vliegen.

Dag 5: (23 februari)
Weer: zonnig en 27 graden
Vandaag vroeg uit de veren en op naar het vliegveld. Tijdens de taxirit bevestigde de chauffeur wat wij al langer dachten: voor de donkere bevolking hier draait alles om status. In de hele stad zien we de nieuwste audi's en BMW's rijden, maar tegelijkertijd wonen ze met de hele familie in een zielig flatje van een paar meter. Het is maar waar je prioriteiten liggen ha-ha!
Na een rustige vlucht landen we in Port Elizabeth. Wat hier meteen opvalt is dat deze stad in vergelijking met Johannesburg en Pretoria super schoon en overzichtelijk is! Ook ons hotel ziet er perfect uit en bij aankomst duiken we direct het zwembad in. S'avonds nog iets gegeten bij de zee en dan weer vroeg ons bed in, want morgen ochtend onze huurauto ophalen en dan begint onze reis pas echt!!

Groetjes,

Klaas en Dennis

1. Brenda Mans:
    23 februari 2015
    hoe gaaf is dit!!!! Heel veel plezier nog en geniet ervan..
  2. Joke:
    23 februari 2015
    Ziet er goed uit jongens! (De zee en zwemad bedoel ik...) Goeie reis verder morgen!
  3. Tiny En luc:
    23 februari 2015
    Leuk verslag en mooie foto's
  4. Sabine:
    23 februari 2015
    Mooi verhaal en geniet er maar van! Heel veel plezier morgen!! X
  5. Lilet:
    Klaas en Dennis, 'geniet van deze mooie reis' . Wat een indrukken al. Xx