Deel 3: 6 t/m 22 maart

23 maart 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Dag 16: (6 maart)
Op onze weg naar het krugerpark zijn we eerst een dag langs de blyde river canyon gereden. Dit is een prachtige route met veel watervallen en hoge bergen, met als hoogtepunt de Drie Rondavels. Vanaf dit uitkijkpunt konden we zelfs het 60km verderweg gelegen Kruger Park zien liggen!

Dag 17/18/19: (7 t/m 9 maart)
Daar zijn we dan eindelijk. Het kruger park! Vooraf hadden we hier ons heel veel van voorgesteld en nu achteraf kunnen we zeggen dat onze verwachtingen helemaal zijn uitgekomen. Dit wildpark is ongeveer even groot als NL en zit echt vol met dieren. We hebben overdag vooral met onze eigen auto door het park gereden en hebben elke ochtend en avond een game drive/walk gedaan. Het mooie aan dit park is dat bijna alle dieren die we zagen in grote groepen leven. Als we bijvoorbeeld een olifant zagen dan zagen we er niet 1, maar direct een groep van 100!
Een van de hoogtepunten van deze dagen was de morning walk die we hebben gedaan. We werden hierbij om 5uur in de ochtend opgehaald door gidsen en gingen toen een paar uur lang midden in de Bush rondlopen! Dat was echt een apart gevoel, want we konden zomaar uit het niets een groep buffels of leeuwen tegenkomen. Natuurlijk hadden de gidsen grote wapens bij zich, maar toch keken we overal waar we liepen eerst heel goed om ons heen ha-ha! Ook tijdens deze wandeling weer veel dieren gezien, waarbij het van achter besluipen van neushoorns toch wel het bijzonderst was!
Een ander hoogtepunt was dat we vlak voordat we het park weer zouden verlaten we opeens een luipaard op een rots zagen liggen! Deze beesten zijn heel schuw, dus we hebben geluk dat we er nog 1 op het laatste moment zagen en voor ons wou poseren. :)

Dag 20/21/22: (10 t/m 13 maart)
Vanaf het kruger park zijn we naar Swaziland gereden. Na een wat lastige grensovergang (ze doen daar alles op een Afrikaans tempotje) zijn we aangekomen in een volgend wildpark: Hlane. Hier verbleven we een paar dagen midden in de Bush, waar de impala's en zebra's vlak vóór onze tent langsliepen. Ook had dit kamp helemaal geen electriciteit, dus kwam elke avond het lampenvrouwtje onze lampen aan doen: een paar hele oude olie-lampen. Heel leuk om mee gemaakt te hebben allemaal! Het voelde af en toe alsof we 50 jaar terug in de tijd waren gegaan ha-ha!
Het hoogtepunt van Swaziland was de morning drive die we hadden gemaakt. Na een paar uur rijden zagen we opeens iets met grote haren de Bush uitkomen.. Het was een mannetjes leeuw! De gids stopte de auto op een meter of 20 en blijkbaar maakten we weinig indruk op de leeuw, want binnen een paar minuten ging hij opeens een meter van onze auto af liggen! Natuurlijk was dat helemaal geweldig, maar aangezien we in een open terrein wagen zaten gingen we toch maar aan de andere kant van de auto zitten ha-ha. Leeuwen zijn van dichtbij echt gigantisch!!

Dag 23/24/25: (14 t/m 16 maart)
Vanaf Swaziland zijn we (via dit keer een makkelijke grensovergang) naar st. Lucia gereden (weer in Zuid-Afrika dus). Dit is 1 van de leukste/gezelligste plaatsjes die we tijdens onze reis zijn tegengekomen. Alles voelde ook heel veilig aan, enkel lopen en elke avond/nacht heel veel nijlpaarden door het dorp heen. Aangezien nijlpaarden 45 km/uur kunnen halen en zij jaarlijks de meeste mensendoden in Afrika voor hun rekening nemen moet je dus best wel uitkijken waar je loopt. Het is echt heel vreemd om van die grote tanks op je af te zien komen en gewoon uit je zwembad drinken snachts! Verder is st. lucia aan een groot wetland geleden en hebben we hier dan ook weer verschillende touwtjes gemaakt.

Dag 26/27/28/29: (17 t/m 20 maart)
Na onze huurauto in Durban te hebben ingeleverd zijn we via een overstap in Johannesburg naar de Victoria Falls gevlogen. Dit plaatsje staat bekend om de hoogste watervallen ter wereld! Ik kan wel voor ons beide spreken dat de watervallen het mooiste is wat wij ooit hebben gezien! Ruim 1,5km lang en 107meter hoog is echt heel indrukwekkend om te zien! Wel moesten we een regenponcho aan, want door de waterdamp van de watervallen kwamen we helemaal doorweekt weer terug aan in ons hotel ha-ha! https://www.dropbox.com/s/sqv8e05mq48zsfm/video%2019-03-15%2010%2043%2000.mov?dl=0
Ook hebben we hier een dag gevist op de rivier en hebben de laatste dag (als hoogtepunt) een helikoptervlucht gemaakt! Echt super om een keer gedaan te hebben! https://www.dropbox.com/s/h4ejx2ytep8zn8o/video%2020-03-15%2009%2026%2001.mov?dl=0
Enigste nadeel van deze dagen was dat we dus in Zimbabwe waren en Mugabe heel goed weet hoe hij westerse toeristen moet uitkleden. Het prijsniveau voor vrijwel alles was nog hoger dan in Europa! Ook werden we hier op straat overal lastig gevallen door de lokale bevolking, die ons dure dingen wou laten kopen. Als een zwerm mieren bleven ze constant rondom ons hangen. Maargoed, gezien de armoede is dat natuurlijk niet zo raar. Ons hotel was gelukkig erg goed, dus we hoefden niet veel van het terrein af.

Dag 31/32: (21 en 22 maart)
Vandaag en gister zijn we via Botswana weer terug gereden naar Johannesburg. We hebben deze dagen ongeveer 1500km afgelegd in een touringcar, dus dat was best wel pittig. Gelukkig reisden we met een leuke groep!

Na ruim 4 weken is er dan bijna een einde gekomen aan onze gezamenlijke reis! Klaas vliegt morgen avond weer terug naar NL en ik ga nog even 2 weken door in Kaapstad. We hebben het in ieder geval heerlijk gehad, veel dingen gezien en veel nieuwe ervaringen opgedaan die we ons hele leven bij zullen blijven! Het was geweldig!

Groetjes,
Klaas en Dennis

1. Joke:
    23 maart 2015
    Wow, prachtig allemaal! Wat een belevenissen!
  2. Sjoerd:
    Ongekend!
  3. Aad en Sophia:
    23 maart 2015
    Geweldig jongens, dat jullie dat allemaal hebben mogen meemaken, dat blijft je je hele leven bij.
  4. Brenda Mans:
    23 maart 2015
    Wat gasf zeg. Wat hebben jullie een mooie reis gehad zeg...
  5. Diny vanderSchaaff:
    23 maart 2015
    Hoi Dennis wat een fantastische reis joh, nog veel plezier en leuke dagen ik heb begrepen dat Klaas weer thuis is?
    Lieve groeten van je Tante!